Navigation Menu+

Blog

Witam na moim blogumaszyna do pisania

Blog to miejsce, w którym merytorycznie, ale i luźno mogę poruszać ciekawe zagadnienia. Piszę o branży, stricte o copywritingu, ale nie tylko – znajdziesz garść informacji o storytellingu, trochę absurdu i futurologii.

Niezmienne, ponadczasowe – 3 rady od Eugene Schwartza

Posted by on 15:42 in Copywriting | 0 comments

Niezmienne, ponadczasowe – 3 rady od Eugene Schwartza

Czasy się zmieniają, ale dobre rady zawsze pozostają na tym samym, zasłużonym miejscu. Choć wybitny copywriter – Eugene Schwartz zmarł w 1995 roku, to jego wiedza dalej krąży wśród żywych. Warto pamiętać o jego wskazówkach! Bądź dobrym słuchaczem Żeby napisać dobry tekst, musisz wcześniej nasiąknąć wiedzą. Prawdziwą wiedzą, nie wyobrażeniami o danej rzeczy. Wiesz, jak Eugene Schwartz to robił? Wsłuchiwał się w to, co mówi rynek. Nie kategoryzował, nie oceniał, czy coś jest godnego uwagi, po prostu obserwował, co takiego ludzi “kręci”....

read more

Super, bo… Super Bowl! Oto 3 tegoroczne perełki!

Posted by on 20:11 in Copywriting | 0 comments

Super, bo… Super Bowl! Oto 3 tegoroczne perełki!

Coca-Cola się nie popisała, oj się nie popisała, zawiodła na całej linii swoimi słodkawymi, obdartymi z oryginalnościami reklamami. Marki samochodów były reklamowane tak jak zawsze, nie było więc żadnego elementu zaskoczenia. Poległ też Pringels, a Pepsi – choć wypadła lepiej niż jej odwieczny konkurent – stworzyło klip, o którym szybko się zapomina. Czy rzeczywiście tak nudne były reklamy tegorocznego Super Bowl 2018? Na szczęście nie, bo trafiły się prawdziwe perełki, spośród których wybrałem 3 najlepsze! 3.) Avocados from...

read more

Pisanie w pisaniu wcale nie jest… najważniejsze

Posted by on 13:19 in Copywriting | 0 comments

Pisanie w pisaniu wcale nie jest… najważniejsze

Jasiu pyta ojca: jak powstaje tekst, na co staruszek momentalnie dostaje stanu podgorączkowego (myśli: znów głupoty mu w głowie), ale łagodnie (bo w pobliżu żona) odpowiada: No, synku, siada taki pan za biurkiem i… pisze. Nic prostszego. I Jasiu nie jest jednak pocieszony i drąży dalej: Ale skąd on wie, co ma pisać?. Tu już tato chłopca dostaje wysypki i telepie nim, jakby został podłączony do stałego, acz delikatnego napięcia elektrycznego: No pisze, stuk-puk po klawiaturze lub siuuuu, fiu-bździu, jak miotłą mamcia zamiata, tak pisarz szura...

read more

Pisarz – spec od ładunków wybuchowych

Posted by on 22:17 in Copywriting | 0 comments

Pisarz – spec od ładunków wybuchowych

Według naszego wysłannika w Białym Domu prezydent Trump zareagował na książkę “Fire and Fury” w zgodzie z jej tytułem: ognistą wściekłością. Jakkolwiek te doniesienia nie są potwierdzone, możemy przypuszczać, że osoby z otoczenia głowy państwa, w tym oczywiście Melania Trump, przeżywają ciężkie chwile. A wszystko to przez publikację, która może być zwykłą prowokacją, stekiem bzdur i wymyślonych, niepotwierdzonych oskarżeń. Jak jest naprawdę tego i tak nigdy się nie dowiemy. Jedno jest pewne: wszyscy domorośli “przepowiadacze” wieszczący, że...

read more

Copywriterze, czy cierpisz na hipergrafię?

Posted by on 22:59 in Copywriting | 0 comments

Copywriterze, czy cierpisz na hipergrafię?

Za wielkimi, niedostępnymi górami, w których mieszkają nieznane, groźne i wygłodniałe bestie, grasuje też hipergrafia. Wysoka jak żyrafa, silna jak niedźwiedź i sprawna niczym kot nie bierze jeńców, a jak już, to na placu boju pozostawia wycieńczonego człowieka, który zamiast cieszyć życiem, musi ciągle pisać, jakby miało to jakieś większe znaczenie. Halo, copywriterze, czy ty aby przypadkiem nie cierpisz na tę przypadłość? Niektórzy twierdzą też, że hipergrafia to okrutna bogini lub po prostu senny koszmar, z którego nie da się wybudzić. Jak...

read more

Gęsto od copywriterów

Posted by on 22:06 in Copywriting | 6 komentarzy

Gęsto od copywriterów

W każdej branży istnieje – mniejsza lub większa – konkurencja. To ważne i niezbędne, by klienci mieli dostęp do różnych wykonawców świadczących – lepsze lub gorsze – usługi. Mają prawo wyboru, co jest czymś zbawiennym w rzeczywistości wolnorynkowej (w przeciwieństwie do gospodarki centralnie sterowanej). Zdaje się jednak, że w branży copywriterskiej ścisk jest przeokrutny, zbyt duży, jakby nakręcony sztucznie i niepotrzebnie. Jeśli tak jest, to warto się zastanowić dlaczego? Głos ludu No tak – ktoś zaraz wejdzie...

read more

Czy Tkaczyk da radę?

Posted by on 19:49 in Copywriting | 1 comment

Czy Tkaczyk da radę?

Czym jest syndrom trzeciej książki? Czy dotyczy każdego? Czy nawet Paweł Tkaczyk jest na to podatny? Tego nie wie nikt, bo premiera dopiero 7 kwietnia, ale już teraz nasi celebryci, politycy i różnej maści specjaliści komentują to wydarzenie. Do zebrania tych wypowiedzi natchnął mnie wpis Maćka Wojtasa, który syndrom zjada na śniadanie i mówi, że za mało w nim soli. Listonosz: znów ten Tkaczyk! Zenon Martyniuk: syndrom trzeciej… co? Polityk Nowoczesnej: hola Panie Tkaczyk, brakuje kropki przed enką! David Lynch: W moim trzecim filmie, a...

read more

Zdalniezdolny copywriter

Posted by on 03:03 in Copywriting | 0 comments

Zdalniezdolny copywriter

Wielu myśli: “Ci copywriterzy to mają życie! Siedzą, piszą i w ogóle się nie męczą. Mogą pracować w różnych miejscach. Cud miód, nie to co mój trud!”. Z tego wywodu tylko jedno zdanie jest prawdziwe (ale i nie zawsze), że praca copywritera jest bardzo często zdalna. Z tego względu jak już mamy dość tego samego widoku za oknem, to możemy wziąć laptopa i wyfrunąć do ciepłych krajów, a chociaż do parku, na ławeczkę, ogrzać się w słońcu. Nie ulega wątpliwości, że od miejsca pracy zależy bardzo dużo. Bardzo. Nie będę tu rozstrzygać, czy bardziej...

read more

Kim jest dobry copywriter według Leszka Łuczyna?

Posted by on 01:31 in Copywriting | 0 comments

Kim jest dobry copywriter według Leszka Łuczyna?

Powiedzieć, że zadane pytanie jest trudne, to nic nie powiedzieć. Na naszym rodzimym rynku przyjęło się myśleć, że copywriter to…hmm… Wygląda to mniej więcej tak… No tak, zajmujesz się przepisywaniem! Co to za praca, ja też tak potrafię! Poza brakiem szacunku i elementarnej wiedzy na ten temat pokutuje też przekonanie, że copywriter to właściwie człowiek od wszystkiego. Co więcej, przez takie pojmowanie zagadnienia wielu ludzi myśli, że każdy może być copywriterem. W sumie układa się to w logiczną całość. Nie ma studiów...

read more

Reklama, czyli nie nudź, ale szokuj!

Posted by on 23:56 in Copywriting | 0 comments

Reklama, czyli nie nudź, ale szokuj!

Reklama bije zewsząd, jest codziennym obrazem, jak pobudka rano i zaśnięcie wieczorem. W świecie, gdzie reklama leje się kolorowym, szerokim strumieniem, nie ma miejsca na nudne, informacyjne komunikaty. To czy ktoś usłyszy nasz przekaz, zależy od środków, które zastosujemy. Reklamy stricte informacyjne są passe, teraz liczy się coś, co przywali, uderzy między oczy, zaszokuje, czyli wpłynie wyraźnie na nasze emocje. Jak to powiedział Marshall McLuhan, reklama, jeśli ma zadziałać, nie powinna być odbierana przez świadomość, a przy tym...

read more

Tydzień copywritera. Od nicponia do hultaja

Posted by on 00:55 in Copywriting | 0 comments

Tydzień copywritera. Od nicponia do hultaja

Mityczny poniedziałek, oczekiwany piątek. Planety oddalone od siebie niby o lata świetlne, a jednak bliskie jak rodzeństwo. Brat i siostra, życiodajna pętla, która czasami zaciska się na szyi, obieg, dzięki któremu funkcjonujemy, ale i czujemy się zamknięci, film, który czasami zaskakuje, chociaż znamy go doskonale. Tydzień, jaki jest, każdy widzi, od poniedziałku do piątku przeżywamy różne stany. Jak je określić, jak opisać tydzień copywritera? Poniedziałek to nicpoń, bo nic po nim. Nic od niego nie oczekujemy, on od nas też nic. Możemy na...

read more

Jak zacząć, by chcieli czytać? 5 niezawodnych sposobów

Posted by on 20:26 in Copywriting | 0 comments

Jak zacząć, by chcieli czytać? 5 niezawodnych sposobów

Od początku* zależy wszystko – przynajmniej w pisaniu. Inaczej niż w życiu, w którym przekonujemy się do kogoś za kolejnym razem, tutaj musimy zabłysnąć już na samym starcie. Nie działajmy półśrodkami, nie czekajmy z najlepszym na koniec, bo czytelnik na pewno nie poczeka na nasz “błysk”. Porównując to do przyjęcia: w pisaniu nie czekamy z tortem na zakończenie imprezy, bo ostatecznie zjemy go w samotności.  Jak więc zacząć, żeby trafić między oczy? Dosłownie! Pobudzić czytelnika, zachęcić, by czytał dalej? Jak to zrobić? Copywriter to...

read more

Komentujący. 5 typowych grup*

Posted by on 20:25 in Copywriting | 0 comments

Komentujący. 5 typowych grup*

„Widmo hejterstwa krąży nad wirtualną przestrzenią. Zaraża zdrowych jeszcze naiwniaczków pokaźną dawką wyszukanych pomyj” – tak będzie zaczynać się kryminał w 2050 roku. Kto będzie jeszcze wtedy pamiętał o sfrustrowanych hejterach? A może to oni opanują cały Internet, a nad światem zapadną ciemności? Spokojnie, poza bluzgającymi jadem osobników mamy także inne, ciekawe grupy komentujących. Oto one. Pierwsza grupa to nawiedzeni. Nieważne, czy zawiewa Ksawery, czy zbliża się jakaś kometa (miliony lat świetlnych od ziemi), oni zawsze wiedzą, że...

read more

Moje życie z Maszyną

Posted by on 20:25 in Copywriting | 0 comments

Moje życie z Maszyną

Wyobraźnia poniosła mnie na sam koniec długiego ogona Maszyny, którą dzisiaj mamy w zwyczaju nazywać Internetem. Spotkałem tam laleczkę bez rączki i misia bez oczka wtrącających ciągle swoje trzy grosze – zasilając rozgrzany piec trzeszczącej z bólu machinerii. Ten nadspodziewany i jednocześnie niespodziewany koniec skłonił mnie do refleksji, prędko zapomnianej, gdyż wybudzony ze snu na nowo zasiadłem do komputera, uruchamiając Internet. Jeszcze przed poranną kawą otworzyłem pocztę elektroniczną i sprawdziłem Facebooka. Zobaczyłem kilka...

read more

Żar leje się z nieba, a szum informacyjny z Internetu

Posted by on 20:24 in Copywriting | 0 comments

Żar leje się z nieba, a szum informacyjny z Internetu

Skup się! Przed Tobą kolejna porcja informacji. Tak, informacji – czyli bohaterów dzisiejszego artykułu. A konkretniej mówiąc: natłoku informacji. Znasz to z własnego doświadczenia? Jesteś zmęczony przesytem komunikacyjnym, lejącymi się jak żar z nieba nowymi – ważnymi i mniej ważnymi – informacjami? Tak? Znasz więc znakomicie zjawisko, które nazywa się attention crash (syndrom zmęczenia informacją). Przytoczę fakty. Sam oceń. Każdego dnia jesteśmy wręcz zasypywani, zalewani, atakowani przez słowa. Codziennie „spożywamy” około 100 500 słów, a...

read more

Emocje w pisaniu. Walczyć czy zaakceptować?

Posted by on 20:24 in Copywriting | 0 comments

Emocje w pisaniu. Walczyć czy zaakceptować?

Proces pisania to temat na kilkutomową powieść. Co właściwie oznacza? Czy da się go określić, zmierzyć, wcisnąć w wąski gorset norm? Jest oczywiście cała góra mądrych książek traktujących o tym zagadnieniu, jednakże naukowość w nich zawarta nie odpowiada na kluczowe zagadnienie. Co czujemy, pisząc? Jak sobie radzić z własnymi emocjami? W zależności od tego, co chcemy przenieść na papier czy ekran komputera, możemy odczuwać: radość i podniecenie (list do ukochanej osoby) złość i frustrację (skarga) skupienie (pismo urzędowe) zdenerwowanie...

read more

Ty dziwaku!

Posted by on 20:23 in Copywriting | 0 comments

Ty dziwaku!

Myślisz, że jesteś trochę dziwny? Bez obaw – nadchodzą złote czasy dla dziwaków! Tak przynajmniej wieszczy Seth Godin, w książce o jakże wymownym tytule „Wszyscy jesteśmy dziwni. O micie masowości i końcu posłuszeństwa”. Ale o co chodzi, zapytacie? No to zapraszam do lektury! „Masowość umarła. Jej miejsce zajmuje dziwactwo” W niepamięć odchodzą czasy, w których do wyboru było kilka rodzajów spędzania życia. Rynek masowy, który kiedyś zaspokajał normalnych, przeciętnych ludzi powoli, niczym postrzelony słoń osuwa się na ziemię. Idąc dalej,...

read more

Czy Słowacki miał rację?

Posted by on 20:22 in Copywriting | 6 komentarzy

Czy Słowacki miał rację?

Łatwo się mówi: „chodzi o to, aby język giętki powiedział, to co pomyśli głowa. Tak, bardzo łatwo Panie Słowacki. Szkopuł w tym, że mową, która ma wyrażać nasze uczucia, zawiaduje inna część mózgu. Rodzi to problemy, przy których Pana okrzyk wojenny, Panie Słowacki, brzmi niezwykle pusto. Brzmi jak niespełniona obietnica, jest jak zardzewiały statek, który nigdy nie wypłynął z portu, choć szykowano go na odkrycie nowych, odległych lądów. Tak się to Pana zdanie panoszy wszędzie – w zimę sypie razem ze śniegiem, latem objawia się wielką burzową...

read more

Copywriter i przyszłość. Nikt nic nie wie

Posted by on 20:22 in Copywriting | 0 comments

Copywriter i przyszłość. Nikt nic nie wie

Kim będzie copywriter przyszłości? Starcem z wielką siwą brodą, młodym hipsterem wspomagającym się różnymi aplikacjami czy może specjalnie do tego celu skonstruowanym robotem? Dobre, kreatywne, niezapomniane pisanie to na szczęście sztuka, więc nawet, jak powstanie jakaś sztuczna inteligencja mogąca tworzyć lepsze lub gorsze zdanie, nie wyprze ona myślącego twórcy. Ale czy na pewno? No właśnie, niczego nie można być pewnym. Już niedługo tłumaczenia z obcych języków mogą stać się domeną robotów, więc stąd już prosta droga do kolejnych działań....

read more

Jak pisać, by trafić do ludzi?

Posted by on 20:19 in Copywriting | 1 comment

Jak pisać, by trafić do ludzi?

Mówienie do każdego tym samym językiem jest bezcelowe. To samo dotyczy pisania. Jeśli chcesz, żeby Twoje wywody odniosły jakiś skutek, określ na początek własną grupę docelową. A później zastanów się nad dwoma kolejnymi pytaniami… Jeśli tego nie zrobisz, zgodnie z przysłowiem będziesz tłukł grochem o ścianę, strzelał do stada wróbli lub – niczym Bill Murray w Dniu Świstaka – budził się codziennie rano z tym samym rezultatem: znów to samo! Kwestia zasadnicza: do kogo piszę? Bez tego fundamentalnego pytania nie ruszysz dalej. A raczej ruszysz,...

read more

Cztery elementy dobrej opowieści

Posted by on 20:12 in Copywriting | 0 comments

Cztery elementy dobrej opowieści

Jest kilka „must have” w tworzeniu porywających treści. Daj Klientowi korzyść, nie opowiadaj o sobie, doradzaj, zamiast nachalnie sprzedawać, a przede wszystkim „zaczynaj od dlaczego”. Co, jednak jeśli, mimo dobrych chęci nie ma odzewu? Stworzyłeś ciekawy content, a klientów jak nie było, tak nie ma. Odpowiedź kryje się w konstrukcji, DNA tworzenia opowieści. Jeśli jej nie poznasz – nie masz szans, że ktoś będzie chciał czytać to, co przygotowałeś. Klucz kryje się w 4 krótkich elementach dobrej opowieści. Znasz te elementy. Znasz je od...

read more

Język, śliska sprawa

Posted by on 20:10 in Copywriting | 0 comments

Język, śliska sprawa

Czy nadążasz za zmianami, które penetrują język ojczysty? Tak? A czy wiesz, że esemesów nie powinno kończyć się kropką? Tak, też mnie to zaskoczyło. A wiesz, że dwa wykrzykniki na końcu zdania to niewyobrażalny skandal? Nie wiesz? To zapraszam do lektury. Przeczytałem ostatnio ciekawą anegdotę. Ben Yagoda, językoznawca z University of Delaware, autor książki „How to Not Write Bad” poskarżył się z jednym z artykułów, jaką awanturę zrobiła mu jego 21-letnia córka. A wszystko to przez… jedną kropkę. Otóż niczemu winny Ben zakończył swojego...

read more