Navigation Menu+

Blog

Witam na moim blogumaszyna do pisania

Blog to miejsce, w którym merytorycznie, ale i luźno mogę poruszać ciekawe zagadnienia. Piszę o branży, stricte o copywritingu, ale nie tylko – znajdziesz garść informacji o storytellingu, trochę absurdu i futurologii.

Gęsto od copywriterów

Wysłane przez 22:06 | Copywriting | 4 komentarze

Gęsto od copywriterów

W każdej branży istnieje – mniejsza lub większa – konkurencja. To ważne i niezbędne, by klienci mieli dostęp do różnych wykonawców świadczących – lepsze lub gorsze – usługi. Mają prawo wyboru, co jest czymś zbawiennym w rzeczywistości wolnorynkowej (w przeciwieństwie do gospodarki centralnie sterowanej). Zdaje się jednak, że w branży copywriterskiej ścisk jest przeokrutny, zbyt duży, jakby nakręcony sztucznie i niepotrzebnie. Jeśli tak jest, to warto się zastanowić dlaczego? Głos ludu No tak – ktoś zaraz wejdzie...

read more

Czy Tkaczyk da radę?

Wysłane przez 19:49 | Copywriting | 1 comment

Czy Tkaczyk da radę?

Czym jest syndrom trzeciej książki? Czy dotyczy każdego? Czy nawet Paweł Tkaczyk jest na to podatny? Tego nie wie nikt, bo premiera dopiero 7 kwietnia, ale już teraz nasi celebryci, politycy i różnej maści specjaliści komentują to wydarzenie. Do zebrania tych wypowiedzi natchnął mnie wpis Maćka Wojtasa, który syndrom zjada na śniadanie i mówi, że za mało w nim soli. Listonosz: znów ten Tkaczyk! Zenon Martyniuk: syndrom trzeciej… co? Polityk Nowoczesnej: hola Panie Tkaczyk, brakuje kropki przed enką! David Lynch: W moim trzecim filmie, a...

read more

Zdalniezdolny copywriter

Wysłane przez 03:03 | Copywriting | 0 comments

Zdalniezdolny copywriter

Wielu myśli: “Ci copywriterzy to mają życie! Siedzą, piszą i w ogóle się nie męczą. Mogą pracować w różnych miejscach. Cud miód, nie to co mój trud!”. Z tego wywodu tylko jedno zdanie jest prawdziwe (ale i nie zawsze), że praca copywritera jest bardzo często zdalna. Z tego względu jak już mamy dość tego samego widoku za oknem, to możemy wziąć laptopa i wyfrunąć do ciepłych krajów, a chociaż do parku, na ławeczkę, ogrzać się w słońcu. Nie ulega wątpliwości, że od miejsca pracy zależy bardzo dużo. Bardzo. Nie będę tu rozstrzygać, czy bardziej...

read more

Kim jest dobry copywriter według Leszka Łuczyna?

Wysłane przez 01:31 | Copywriting | 0 comments

Kim jest dobry copywriter według Leszka Łuczyna?

Powiedzieć, że zadane pytanie jest trudne, to nic nie powiedzieć. Na naszym rodzimym rynku przyjęło się myśleć, że copywriter to…hmm… Wygląda to mniej więcej tak… No tak, zajmujesz się przepisywaniem! Co to za praca, ja też tak potrafię! Poza brakiem szacunku i elementarnej wiedzy na ten temat pokutuje też przekonanie, że copywriter to właściwie człowiek od wszystkiego. Co więcej, przez takie pojmowanie zagadnienia wielu ludzi myśli, że każdy może być copywriterem. W sumie układa się to w logiczną całość. Nie ma studiów...

read more

Reklama, czyli nie nudź, ale szokuj!

Wysłane przez 23:56 | Copywriting | 0 comments

Reklama, czyli nie nudź, ale szokuj!

Reklama bije zewsząd, jest codziennym obrazem, jak pobudka rano i zaśnięcie wieczorem. W świecie, gdzie reklama leje się kolorowym, szerokim strumieniem, nie ma miejsca na nudne, informacyjne komunikaty. To czy ktoś usłyszy nasz przekaz, zależy od środków, które zastosujemy. Reklamy stricte informacyjne są passe, teraz liczy się coś, co przywali, uderzy między oczy, zaszokuje, czyli wpłynie wyraźnie na nasze emocje. Jak to powiedział Marshall McLuhan, reklama, jeśli ma zadziałać, nie powinna być odbierana przez świadomość, a przy tym...

read more

Tydzień copywritera. Od nicponia do hultaja

Wysłane przez 00:55 | Copywriting | 0 comments

Tydzień copywritera. Od nicponia do hultaja

Mityczny poniedziałek, oczekiwany piątek. Planety oddalone od siebie niby o lata świetlne, a jednak bliskie jak rodzeństwo. Brat i siostra, życiodajna pętla, która czasami zaciska się na szyi, obieg, dzięki któremu funkcjonujemy, ale i czujemy się zamknięci, film, który czasami zaskakuje, chociaż znamy go doskonale. Tydzień, jaki jest, każdy widzi, od poniedziałku do piątku przeżywamy różne stany. Jak je określić, jak opisać tydzień copywritera? Poniedziałek to nicpoń, bo nic po nim. Nic od niego nie oczekujemy, on od nas też nic. Możemy na...

read more

Jak zacząć, by chcieli czytać? 5 niezawodnych sposobów

Wysłane przez 20:26 | Copywriting | 0 comments

Jak zacząć, by chcieli czytać? 5 niezawodnych sposobów

Od początku* zależy wszystko – przynajmniej w pisaniu. Inaczej niż w życiu, w którym przekonujemy się do kogoś za kolejnym razem, tutaj musimy zabłysnąć już na samym starcie. Nie działajmy półśrodkami, nie czekajmy z najlepszym na koniec, bo czytelnik na pewno nie poczeka na nasz “błysk”. Porównując to do przyjęcia: w pisaniu nie czekamy z tortem na zakończenie imprezy, bo ostatecznie zjemy go w samotności.  Jak więc zacząć, żeby trafić między oczy? Dosłownie! Pobudzić czytelnika, zachęcić, by czytał dalej? Jak to zrobić? Copywriter to...

read more

Komentujący. 5 typowych grup*

Wysłane przez 20:25 | Copywriting | 0 comments

Komentujący. 5 typowych grup*

„Widmo hejterstwa krąży nad wirtualną przestrzenią. Zaraża zdrowych jeszcze naiwniaczków pokaźną dawką wyszukanych pomyj” – tak będzie zaczynać się kryminał w 2050 roku. Kto będzie jeszcze wtedy pamiętał o sfrustrowanych hejterach? A może to oni opanują cały Internet, a nad światem zapadną ciemności? Spokojnie, poza bluzgającymi jadem osobników mamy także inne, ciekawe grupy komentujących. Oto one. Pierwsza grupa to nawiedzeni. Nieważne, czy zawiewa Ksawery, czy zbliża się jakaś kometa (miliony lat świetlnych od ziemi), oni zawsze wiedzą, że...

read more

Moje życie z Maszyną

Wysłane przez 20:25 | Copywriting | 0 comments

Moje życie z Maszyną

Wyobraźnia poniosła mnie na sam koniec długiego ogona Maszyny, którą dzisiaj mamy w zwyczaju nazywać Internetem. Spotkałem tam laleczkę bez rączki i misia bez oczka wtrącających ciągle swoje trzy grosze – zasilając rozgrzany piec trzeszczącej z bólu machinerii. Ten nadspodziewany i jednocześnie niespodziewany koniec skłonił mnie do refleksji, prędko zapomnianej, gdyż wybudzony ze snu na nowo zasiadłem do komputera, uruchamiając Internet. Jeszcze przed poranną kawą otworzyłem pocztę elektroniczną i sprawdziłem Facebooka. Zobaczyłem kilka...

read more

Żar leje się z nieba, a szum informacyjny z Internetu

Wysłane przez 20:24 | Copywriting | 0 comments

Żar leje się z nieba, a szum informacyjny z Internetu

Skup się! Przed Tobą kolejna porcja informacji. Tak, informacji – czyli bohaterów dzisiejszego artykułu. A konkretniej mówiąc: natłoku informacji. Znasz to z własnego doświadczenia? Jesteś zmęczony przesytem komunikacyjnym, lejącymi się jak żar z nieba nowymi – ważnymi i mniej ważnymi – informacjami? Tak? Znasz więc znakomicie zjawisko, które nazywa się attention crash (syndrom zmęczenia informacją). Przytoczę fakty. Sam oceń. Każdego dnia jesteśmy wręcz zasypywani, zalewani, atakowani przez słowa. Codziennie „spożywamy” około 100 500 słów, a...

read more

Emocje w pisaniu. Walczyć czy zaakceptować?

Wysłane przez 20:24 | Copywriting | 0 comments

Emocje w pisaniu. Walczyć czy zaakceptować?

Proces pisania to temat na kilkutomową powieść. Co właściwie oznacza? Czy da się go określić, zmierzyć, wcisnąć w wąski gorset norm? Jest oczywiście cała góra mądrych książek traktujących o tym zagadnieniu, jednakże naukowość w nich zawarta nie odpowiada na kluczowe zagadnienie. Co czujemy, pisząc? Jak sobie radzić z własnymi emocjami? W zależności od tego, co chcemy przenieść na papier czy ekran komputera, możemy odczuwać: radość i podniecenie (list do ukochanej osoby) złość i frustrację (skarga) skupienie (pismo urzędowe) zdenerwowanie...

read more

Ty dziwaku!

Wysłane przez 20:23 | Copywriting | 0 comments

Ty dziwaku!

Myślisz, że jesteś trochę dziwny? Bez obaw – nadchodzą złote czasy dla dziwaków! Tak przynajmniej wieszczy Seth Godin, w książce o jakże wymownym tytule „Wszyscy jesteśmy dziwni. O micie masowości i końcu posłuszeństwa”. Ale o co chodzi, zapytacie? No to zapraszam do lektury! „Masowość umarła. Jej miejsce zajmuje dziwactwo” W niepamięć odchodzą czasy, w których do wyboru było kilka rodzajów spędzania życia. Rynek masowy, który kiedyś zaspokajał normalnych, przeciętnych ludzi powoli, niczym postrzelony słoń osuwa się na ziemię. Idąc dalej,...

read more

Czy Słowacki miał rację?

Wysłane przez 20:22 | Copywriting | 6 komentarzy

Czy Słowacki miał rację?

Łatwo się mówi: „chodzi o to, aby język giętki powiedział, to co pomyśli głowa. Tak, bardzo łatwo Panie Słowacki. Szkopuł w tym, że mową, która ma wyrażać nasze uczucia, zawiaduje inna część mózgu. Rodzi to problemy, przy których Pana okrzyk wojenny, Panie Słowacki, brzmi niezwykle pusto. Brzmi jak niespełniona obietnica, jest jak zardzewiały statek, który nigdy nie wypłynął z portu, choć szykowano go na odkrycie nowych, odległych lądów. Tak się to Pana zdanie panoszy wszędzie – w zimę sypie razem ze śniegiem, latem objawia się wielką burzową...

read more

Copywriter i przyszłość. Nikt nic nie wie

Wysłane przez 20:22 | Copywriting | 0 comments

Copywriter i przyszłość. Nikt nic nie wie

Kim będzie copywriter przyszłości? Starcem z wielką siwą brodą, młodym hipsterem wspomagającym się różnymi aplikacjami czy może specjalnie do tego celu skonstruowanym robotem? Dobre, kreatywne, niezapomniane pisanie to na szczęście sztuka, więc nawet, jak powstanie jakaś sztuczna inteligencja mogąca tworzyć lepsze lub gorsze zdanie, nie wyprze ona myślącego twórcy. Ale czy na pewno? No właśnie, niczego nie można być pewnym. Już niedługo tłumaczenia z obcych języków mogą stać się domeną robotów, więc stąd już prosta droga do kolejnych działań....

read more

Jak pisać, by trafić do ludzi?

Wysłane przez 20:19 | Copywriting | 0 comments

Jak pisać, by trafić do ludzi?

Mówienie do każdego tym samym językiem jest bezcelowe. To samo dotyczy pisania. Jeśli chcesz, żeby Twoje wywody odniosły jakiś skutek, określ na początek własną grupę docelową. A później zastanów się nad dwoma kolejnymi pytaniami… Jeśli tego nie zrobisz, zgodnie z przysłowiem będziesz tłukł grochem o ścianę, strzelał do stada wróbli lub – niczym Bill Murray w Dniu Świstaka – budził się codziennie rano z tym samym rezultatem: znów to samo! Kwestia zasadnicza: do kogo piszę? Bez tego fundamentalnego pytania nie ruszysz dalej. A raczej ruszysz,...

read more

Cztery elementy dobrej opowieści

Wysłane przez 20:12 | Copywriting | 0 comments

Cztery elementy dobrej opowieści

Jest kilka „must have” w tworzeniu porywających treści. Daj Klientowi korzyść, nie opowiadaj o sobie, doradzaj, zamiast nachalnie sprzedawać, a przede wszystkim „zaczynaj od dlaczego”. Co, jednak jeśli, mimo dobrych chęci nie ma odzewu? Stworzyłeś ciekawy content, a klientów jak nie było, tak nie ma. Odpowiedź kryje się w konstrukcji, DNA tworzenia opowieści. Jeśli jej nie poznasz – nie masz szans, że ktoś będzie chciał czytać to, co przygotowałeś. Klucz kryje się w 4 krótkich elementach dobrej opowieści. Znasz te elementy. Znasz je od...

read more

Język, śliska sprawa

Wysłane przez 20:10 | Copywriting | 0 comments

Język, śliska sprawa

Czy nadążasz za zmianami, które penetrują język ojczysty? Tak? A czy wiesz, że esemesów nie powinno kończyć się kropką? Tak, też mnie to zaskoczyło. A wiesz, że dwa wykrzykniki na końcu zdania to niewyobrażalny skandal? Nie wiesz? To zapraszam do lektury. Przeczytałem ostatnio ciekawą anegdotę. Ben Yagoda, językoznawca z University of Delaware, autor książki „How to Not Write Bad” poskarżył się z jednym z artykułów, jaką awanturę zrobiła mu jego 21-letnia córka. A wszystko to przez… jedną kropkę. Otóż niczemu winny Ben zakończył swojego...

read more