Navigation Menu+

Cztery elementy dobrej opowieści

Wysłane Paź 8, 2016 przez | Copywriting

Jest kilka „must have” w tworzeniu porywających treści. Daj Klientowi korzyść, nie opowiadaj o sobie, doradzaj, zamiast nachalnie sprzedawać, a przede wszystkim „zaczynaj od dlaczego”. Co, jednak jeśli, mimo dobrych chęci nie ma odzewu?

Stworzyłeś ciekawy content, a klientów jak nie było, tak nie ma. Odpowiedź kryje się w konstrukcji, DNA tworzenia opowieści. Jeśli jej nie poznasz – nie masz szans, że ktoś będzie chciał czytać to, co przygotowałeś. Klucz kryje się w 4 krótkich elementach dobrej opowieści.

Znasz te elementy. Znasz je od dziecka. Poznałeś je, gdy mama czytała Ci bajki, chłonąłeś je, poznając pasjonujący świat komiksów, brałeś w nich czynny udział, grając w gry komputerowe, spajałeś się z nimi (czasami bardzo silnie), utożsamiając się z głównym bohaterem podczas oglądania filmu.

Już od Arystotelesa nic w tej materii się nie zmienia. Dobra opowieść ma znany i prosty schemat. 4 główne elementy, które muszą się znaleźć w każdej dobrej opowieści, to:

  • Przekaz
  • Konflikt
  • Postacie
  • Fabuła

Wydaje się łatwe, nie? No tak, ale muszę Cię zbudzić z tego pięknego snu, by powiedzieć, że wielu kończy na tym teoretycznym punkcie wyjścia, zostając za drzwiami, gdzie pustka i ciemność zawładnęła wszystkim. Tak, powiedzmy, że jesteś na starcie, przygotowany do morderczego biegu. Wiesz, że wygrasz, bo trener przekazał Ci wszystkie wskazówki (4 wytyczne, jak osiągnąć cel). Rozlega się sygnał do startu, a Ty sparaliżowany zostajesz na mecie. Teoria teorią, a praktyka śmieje się do rozpuku.

Pamiętaj, że kluczem do stworzenia dobrej opowieści jest – po pierwsze – to, co już masz, czyli teoretyczna podbudowa, ale po drugie – i przede wszystkim – umiejętność stworzenia niepowtarzalnego narracyjnego dzieła.

Zacznij od przekazu…

Wyznacza oś tematyczną całej historii. Stwórz w ten sposób silnik, który napędzi twoją firmową historię. Pamiętaj jednak – nie rozdrabniaj się, to znaczy, stwórz jeden, ale wyraźny przekaz, który będzie definiował całą filozofię działania firmy. Możesz oczywiście wykreować kilka przekazów, muszą być one jednak uporządkowane w skali ważności.

Znajdź wroga…

Konflikt to esencja dobrej opowieści. Pomyśl, czym byłaby historia bez przeszkody, którą trzeba przejść? „Wyobraź sobie ‘Szczęki’ bez głodnego białego rekina, Supermana bez kryptonitu albo opowieść o Czerwonym Kapturku bez przebiegłego wilka…”*. Oczywiście wszyscy chcielibyśmy żyć w świecie, gdzie nie ma trosk, w krainie, w której nikt ze sobą nie walczy i nie ma zagrożeń, ale jednocześnie… nie chcemy czytać tak nudnych historii!

Stwórz postać…

I postaw przed nią cel, który ma osiągnąć. W Twoim przypadku bohaterem będzie Twoja firma wypełniająca przekaz – misję firmy.

Osadź to w fabule

Kiedy wypełnisz już te trzy punkty, możesz przejść do snucia historii. Stwórz coś niezwykłego i zapadającego w pamięć. Rozwijaj swoją historię i spraw, żeby wciągała jak najlepsza powieść.

Oczywiście żadna historia nie ma racji bytu, kiedy Twoja firma nie szanuje Klientów i w ogóle działa inaczej niż ma to zawarte w przekazie. Wszystkie cztery elementy muszą być ze sobą spójne, powinny też mieć odbicie w rzeczywistości, żeby stworzyć porządną markę.

*Cytat pochodzi z książki: „Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie” Klaus Fog, Christian Budtz, Philip Munch, Stephen Blanchette

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *