Navigation Menu+

Jak pisać, by trafić do ludzi?

Wysłane Paź 8, 2016 przez | Copywriting

Mówienie do każdego tym samym językiem jest bezcelowe. To samo dotyczy pisania. Jeśli chcesz, żeby Twoje wywody odniosły jakiś skutek, określ na początek własną grupę docelową. A później zastanów się nad dwoma kolejnymi pytaniami…

Jeśli tego nie zrobisz, zgodnie z przysłowiem będziesz tłukł grochem o ścianę, strzelał do stada wróbli lub – niczym Bill Murray w Dniu Świstaka – budził się codziennie rano z tym samym rezultatem: znów to samo!

Kwestia zasadnicza: do kogo piszę?

Bez tego fundamentalnego pytania nie ruszysz dalej. A raczej ruszysz, ale na oślep. Szkoda błądzić, kiedy już na samym początku można sprecyzować, do kogo adresujemy naszą treść.

Nie ma tu drogi na skróty: skuteczna wypowiedź to taka, która skierowana jest do konkretnego odbiorcy. Pisanie do wszystkich jest niemożliwe. Można pokusić się o stwierdzenie, że pisanie do wszystkich, to pisanie do nikogo.

Kiedy już określisz swoją grupą docelową, musisz się zastanowić nad kolejną kwestią: co chcę powiedzieć czytelnikowi?

Najlepiej ułożyć sobie plan, by mieć punkt odniesienia, wiedzieć, co zamierzamy przekazać naszemu czytelnikowi. Taki plan jest bardzo pomocny, gdy zanadto będziemy odjeżdżać od tematu. A to się zdarza w każdym zadaniu bez określonego celu.

Możesz oczywiście czarować metaforami, przenośniami i grami słownymi, ale nie możesz na nich opierać swojego tekstu. Pytanie: co chcę powiedzieć czytelnikowi, jest najważniejsze w Twoim tekście i na tym szczególnie musisz się skupić.

I ostatni punkt: po co to mówię?

No tak, przekazujesz pewną informację, znasz swoją grupę docelową, właściwie już wszystko, co chciałeś, to napisałeś, ale… Jedno małe, ale jednak: ale… Musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że piszesz po coś, to pozwoli na lepsze oswojenie z tekstem.

Taka świadomość sprzyja wiarygodności informacji, które przekazujesz, a jednocześnie wiąże się nierozerwalne z dwoma poprzednimi punktami.

Kiedy połączysz te trzy kwestie, Twoja treść będzie naprawdę skuteczna!

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *