Navigation Menu+

Jak pisać, by trafić do ludzi?

Posted on Paź 8, 2016 by in Copywriting

Mówienie do każdego tym samym językiem jest bezcelowe. To samo dotyczy pisania. Jeśli chcesz, żeby Twoje wywody odniosły jakiś skutek, określ na początek własną grupę docelową. A później zastanów się nad dwoma kolejnymi pytaniami…

Jeśli tego nie zrobisz, zgodnie z przysłowiem będziesz tłukł grochem o ścianę, strzelał do stada wróbli lub – niczym Bill Murray w Dniu Świstaka – budził się codziennie rano z tym samym rezultatem: znów to samo!

Kwestia zasadnicza: do kogo piszę?

Bez tego fundamentalnego pytania nie ruszysz dalej. A raczej ruszysz, ale na oślep. Szkoda błądzić, kiedy już na samym początku można sprecyzować, do kogo adresujemy naszą treść.

Nie ma tu drogi na skróty: skuteczna wypowiedź to taka, która skierowana jest do konkretnego odbiorcy. Pisanie do wszystkich jest niemożliwe. Można pokusić się o stwierdzenie, że pisanie do wszystkich, to pisanie do nikogo.

Kiedy już określisz swoją grupą docelową, musisz się zastanowić nad kolejną kwestią: co chcę powiedzieć czytelnikowi?

Najlepiej ułożyć sobie plan, by mieć punkt odniesienia, wiedzieć, co zamierzamy przekazać naszemu czytelnikowi. Taki plan jest bardzo pomocny, gdy zanadto będziemy odjeżdżać od tematu. A to się zdarza w każdym zadaniu bez określonego celu.

Możesz oczywiście czarować metaforami, przenośniami i grami słownymi, ale nie możesz na nich opierać swojego tekstu. Pytanie: co chcę powiedzieć czytelnikowi, jest najważniejsze w Twoim tekście i na tym szczególnie musisz się skupić.

I ostatni punkt: po co to mówię?

No tak, przekazujesz pewną informację, znasz swoją grupę docelową, właściwie już wszystko, co chciałeś, to napisałeś, ale… Jedno małe, ale jednak: ale… Musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że piszesz po coś, to pozwoli na lepsze oswojenie z tekstem.

Taka świadomość sprzyja wiarygodności informacji, które przekazujesz, a jednocześnie wiąże się nierozerwalne z dwoma poprzednimi punktami.

Kiedy połączysz te trzy kwestie, Twoja treść będzie naprawdę skuteczna!

2 komentarze

  1. Ja ciągle szukam tego idealnego odbiorcy – niestety. Sama nie wiem czy pisze bardziej do zdrowych czy do niepełnosprawnych.

    • No właśnie, czy istnieje idealny odbiorca?

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *